Salme 4 kommentar

dette er vores lektion, der studerer Salmerne. Vi begyndte sidste gang at studere et undersæt salmer kendt som klagesalmer eller klagesalmer. I sidste uge behandlede vi Salme 3. Nu flytter vi en salme videre til Salme 4.

Salme 4 ‘ s Genre

vi taler igen om en klagesalm. Så vi kan forvente en bestemt type struktur i denne salme. Vi kan også forvente at kunne sidde og lytte ind, mens Salmisten udvikler en strategi for at mestre en krise i sit liv.

Salme 4S underliggende Situation

lad os nu tale om situationen bag denne salme. Og det er ikke nær så let at finde ud af den underliggende situation i denne salme, som det var i Salme 3. I Salme 3 fik vi den sammenhæng, der blev givet os lige i overskriften. David flygtede fra sin søn. Og den historie er veldokumenteret i Samuels Gamle Testamentes bøger. Så det var nemt.

men det er virkelig svært at finde ud af Salme 4 ‘ s kontekst. Det er ikke klart angivet. Så vi er nødt til at prøve at samle detaljer fra denne salme for at give os en ide om, hvorfor netop Salmisten skrev denne salme. Jeg er opmærksom på to gode mulige fortolkninger. Jeg fortæller dig begge og giver dig den, jeg foretrækker, og hvorfor.

her er den første mulighed for, hvorfor denne salme blev skrevet. Se på Palm 4: 1. Hvad kalder David Gud? “Åh Gud af min-hvad?” Retfærdighed. Så er det Gud, der kan bevidne Davids retfærdighed. Men på trods af Davids retfærdighed og Guds vilje til at bakke op om det faktum, at David er retfærdig – se på, hvad David har brug for at fortælle visse Israelitter i Palm 4:2. Hvor længe vil I gøre min Ære til en bebrejdelse? David er retfærdig, og det er hans ære. Men disse fyre får det til at virke som om David ikke er retfærdig. De bebrejder ham. De sætter spørgsmålstegn ved hans integritet og retfærdighed. Men det er naturligvis alt vrøvl, hvad disse fyre siger. Hvorfor? For igen vil Gud stå inde for Davids retfærdighed. Og så fortæller David disse fjender i 2.linje i Palm 4:2, at de elsker det, der er værdiløst og sigter mod bedrag. Deres beskyldninger mod David er værdiløse i virkeligheden. Og den eneste måde fjenderne kan få deres beskyldninger til at virke legitime er at bruge bedrag – at sigte mod bedrag. Kontrast hvad fjenderne siger om David til virkeligheden præsenteret i Palm 4:3. Herren har afsat den gudfrygtige mand, uanset hvad disse fjender siger. Gud hører David. Så for at opsummere, David er retfærdig. Men nogle mennesker lyver om ham og får det til at lyde som om han ikke er det. Og det er den underliggende situation her i denne salme.

så denne fortolkning af den underliggende situation er plausibel indtil videre. Og det var faktisk sådan, jeg lænede mig i starten, da jeg først begyndte at studere salmen. Men så begynder du i Palm 4: 4 og virkelig i mit Sind falder denne fortolkning bare fra hinanden. Intet andet efter Palm 4:4 giver meget mening, hvis salmens kontekst er Davids bagvaskelse af fjender. Hvorfor skulle David fortælle bagvaskerne at ryste og ikke synde? Hvorfor bede dem om at meditere på deres senge? Han beder dem om at bringe retfærdige ofre og stole på Herren. Hvad har det med bagvaskelse af David at gøre? Så spørger nogle af dem, hvem der vil vise os noget godt. Hvordan passer det ind i resten af salmen, hvis det handler om, at David bliver bagtalt? Og på, og på. Som jeg siger – resten af salmen er stadig en slags lukket bog, hvis vi forsøger at forstå det som stammer fra, at David bliver forfalsket af nogle onde.

så det er den første mulighed for den underliggende situation i denne salme – at David bliver bagvasket. En af de kommentarer, jeg købte, der kommer stærkt anbefalet af konservative kristne, er Peter Craigies bog i ordet bibelske Kommentarserie om Salmerne. Og i den bog støtter han denne slags måde at se på Salme 4.

men jeg tror ikke, det er den bedste forklaring på, hvorfor Salme 4 blev skrevet. Jeg tror, der er et scenario, der bedre forklarer, hvorfor visse ting siges i denne salme. Så lad os prøve at opdage den virkelige underliggende situation i Salme 4.

og vi er nødt til at starte med Palm 4:7. Se på omtalen af” majs og vin ” i overflod. Det sker i løbet af en høsttid. Og Høsttiden i det gamle Israel ville have været en glædelig tid. Maden kommer endelig! Hvem ville ikke være begejstret? Se også Palm 4: 6. Disse ord lyder ikke særlig glade. Nogle spurgte “Hvem vil vise os noget godt?”Nå-hvad mener du? Det er høsttid. Der er korn og ny vin. Ikke? Det burde der være. Og stadigvæk, de af os, der bor ude i landet, eller som har brug for at køre gennem landskabet på vej til arbejde eller kirke – vi ved, hvordan det er at køre forbi marker og marker med majs eller bønner. Og hvis det har været en særlig regnfuld sommer, og nu er det tid til høst, kan du se en masse produkter, der er ubrugelige, fordi markerne faktisk har været for våde. Eller hvis vi måske har haft en usædvanlig tør sommer, vil høsten i efteråret ikke være rigtig tilfredsstillende. Faktisk vil det nok være ret skuffende – især for de landmænd, der er afhængige af den afgrøde, der kommer ind. Og det var, hvad det meste af det gamle Israel var – landmænd. Det var heller ikke kun deres job. Det var deres liv. Hvis de ikke havde mad, ville de sulte til sidst. Og dette var en af de største attraktioner, som gamle Kana ‘ Anitiske frugtbarhedsguder holdt ud for ulydige og troløse Israelitter. Nogle gange kan det have virket som om Gud ikke var ligeglad med, om Israelitterne levede eller døde. Nogle gange ville han tilbageholde regn på grund af Israels synder. Og i stedet for at omvende sig fra deres synder, forsøgte de at finde en måde at stadig forkæle sig med deres synder, mens de også fik den Regn, de havde brug for. Nå, gå ind i Baal-den kanaanitiske regngud. Du beder til ham, og han svarer dig, og du får din regn. Fordi det er hvad han gør, ifølge de dejlige hedenske naboer ned ad vejen – ja, dem Israel burde have drevet ud af landet, men gjorde det ikke. de har en måde for os Israelitter at få succes med vores afgrøder, mens de også nyder vores synd.

hvor er der nogen omtale af Baal eller falske guder i denne salme? Se på Palm 4: 2. David henvender sig til disse troløse Israelitter i hans sind, og han spørger dem retorisk, hvor længe de ville gøre hans Herlighed til Skam. Hvem var Davids herlighed i Salme 3? Det var Gud selv. Så på en eller anden måde skammer disse fyre Davids Gud. Hvordan gør de det? Næste linje. Disse mennesker elsker tomhed – på hebraisk-og søger en løgn eller en vildfarelse. Disse mænd vender sig fra Herren og vender sig til tomme vrangforestillinger. En mulighed er, at disse mænd faktisk henvender sig til disse afguder for at få livet til at fungere for dem. De har brug for regn. Jahve giver det ikke. Lad os se, om Baal vil gøre det for os.

så hvad er den underliggende kontekst af denne klagesalm? En tørke, sandsynligvis omkring høsttidspunktet. Og det giver en fristelse for troløse Israelitter til at opgive Herren og søge falske guder, som de håber vil hjælpe dem med at overvinde denne tørke og sørge for, at de har mad at lægge på bordet.

dette er den holdning, som Gerald Vilson bog om Salmerne, som er en del af NIV ansøgning kommentar serie. Goldingay i Baker-kommentarserien nærmer sig også Salme 4 på denne måde. Og jeg synes tilfældigvis, at det præsenterer en mere troværdig kontekst for denne salme. Jeg synes, det bedre forklarer tilstedeværelsen af de udsagn, som vi læser i Salme 4.

Salme 4 struktur

nu, med denne forståelse af konteksten af denne salme, lad os se på Salme 4 struktur. Husk-klagesalmer har fem dele til deres struktur. Lad os finde dem.

påkaldelse

Salme 4:1 tjener som påkaldelse.

“Hør mig, når jeg kalder, min retfærdigheds Gud: du har udvidet mig, da jeg var i nød; forbarm dig over mig og hør min Bøn.”

nu Kan du undre dig over, om dette vers også tjener som andragende. Men det tror jeg ikke, det gør. Den del er endnu ikke kommet. Det er sandt, at Salmisten beder om noget. Men det er simpelthen, at Gud ville besvare hans bøn. Nå, hvad er hans bøn? Det ser vi senere i Salme 4: 6. Så jeg tror, at dette vers kun tjener som påkaldelse.

Klagesang

så Salme 4:2-5 tjene som Klagesang. Og det er en mærkelig form for Klagesang. David beskriver ikke de troløse afgudsdyrkende Israelitter til Herren. I stedet henvender David sig faktisk til dem, som om de stod lige der foran ham. Han siger,

“o I menneskesønner, hvor længe vil I gøre min Herlighed til Skam? hvor længe vil I elske Tomhed og søge efter leasing? Selah. 3 Men vid, at HERREN har udskilt den gudfrygtige for sig selv; Herren vil høre, når jeg kalder på ham. 4 stå i ærefrygt, og synd ikke: kommunisere med dit eget hjerte på din seng, og være stille. Selah. 5 bring Retfærdigheds ofre, og stol på Herren.”

så det er klagesangen.

andragende

Salme 4:6 – som jeg sagde – er et andragende.

“der er mange, der siger, Hvem vil vise os noget godt? HERRE, løft dit Ansigts Lys over os.”

tillid

jeg tror Salme 4:7 så er Davids Erklæring om tillid til Herren.

“du har lagt glæde i mit hjerte, mere end i den tid, hvor deres majs og deres vin voksede.”

disse Afgudsdyrkere er villige til at opgive Herren for noget mad. Men David siger – de kan få deres mad, men jeg vil have Herren.

ros

og endelig tror jeg, Vi kan tage Salme 4:8 som lovprisning.

“jeg vil både lægge mig i fred og sove; thi du, HERRE, lader mig kun bo i sikkerhed.”

ligesom i Salme 3 ser vi Salmisten prise Herren for noget, som kun han kan gøre. I dette tilfælde er det, at Herren alene kan få David til at bo sikkert.

så det er den 5-Del struktur af denne klagesalm. Dens kontekst er en tørke, der frister Israelitterne til at vende sig til afguder.

Salme 4 ‘ S emne og tema

så da vi ved alt dette nu, bør det ikke tage for meget mere arbejde at finde emnet og temaet for denne salme ud over det, vi allerede har gjort. Husk-emnet er, hvad salmen handler om. Det er kort-sandsynligvis et eller to ord normalt. Temaet er så, hvad digteren siger om sit emne.

emne

så hvad er emnet? Jeg tror, det handler om stigning. Materielle bestemmelser, noget i den retning. Lad mig prøve at demonstrere det.

i Salme 4:1 Hvor David påberåber sig Herren, siger han, at Herren udvidede ham, da han var i nød. Jeg sætter pris på, at KJV brugte dette ord “forstørre”. Nogle oversættelser siger” lettet ” eller noget andet, der er ret abstrakt og ikke giver dig et meget godt billede af, hvad der foregår. Men dette verb oversat som” forstørret ” betyder her at gøre bred eller at udvide eller give bred plads til noget.

Og Herren gjorde dette for David under de mest umulige omstændigheder. Fordi ordet oversat” nød “også kan oversættes som”smalt sted”.

så på et meget snævert følelsessted i Davids liv udvidede HERREN David. Han øgede David på en eller anden måde, som vi endnu ikke kender til. Men Sådan starter David denne salme – med en henvisning til stigning.

og når David taler til de afgudsdyrkende Israelitter i Salme 4:2-5, han tager dem virkelig til opgave for at gå om at søge stigning på den forkerte måde. De beskæmmer Herren-Salme 4: 2. De søger ikke Herren for at give den stigning, de har brug for. De søger efter leasing eller bedrag eller løgn – falske guder for at hjælpe dem med at opnå den stigning, de leder efter – for at hjælpe dem med at få noget regn, så deres korn og nye vin kan bugne, som vi hører om senere i salmen. Og derfor giver David disse troløse nogle råd. Og det er det, der optager ham gennem Salme 4: 5. Så igen er fokus på stigning-i dette afsnit om, hvordan man ikke skal gå på udkig efter stigning.

næste i Salme 4:6 David går om at søge øge den rigtige vej. Vil du have en høst som landmand? Søg ikke Baal for at give din regn, så dine afgrøder kan stige. Søg Herren og bed til ham, som David gør her. Bed Herren om at velsigne din indsats – at løfte hans Ansigts Lys over dig.

og salme 4:7 giver os Davids hjerte om sagen. Bare fordi David var gudfrygtig, betyder det ikke nødvendigvis, at Gud fritog David for virkningerne af denne tørke. Hans marker ville også have lidt. Og alligevel, her er hvor David nuancer, hvad stigning virkelig er. Er fysisk, materiel stigning den eneste slags, som en person burde være interesseret i? Ikke i Davids sind. David fik mere glæde af Herren selv, end da Afgudsdyrkere fik deres afgrøder. Og lad mig fortælle dig, Afgudsdyrkere er virkelig glade, når deres afgrøder kommer ind. Det er det, de lever for. Det er, hvad de arbejder for. Det er deres vigtigste mål og primære ende i livet. Og når det sker, er de glade. Men HERREN gør David lykkeligere end det-selv når han bliver frataget disse ting, der gør disse andre mennesker så glade.

så hvor er sand stigning at finde? Ikke i timelige ting i sig selv. Men fra Herren.

og så endelig i Salme 4:8, David roser Herren for den sikkerhed, han kender. Han frygter ikke, hvis afgrøden ikke giver efter. Han kender Herren, som vil sørge for alle hans behov. Ingen grund til at miste søvn. Herren vil give sit folk al den vækst af enhver art, som de virkelig har brug for.

tema

så igen er emnet under diskussion “stigning”. Og vi har dybest set Set temaet-Hvad David siger om stigning. Sand vækst kommer fra Herren. Ikke? Det kommer ikke fra idoler. Herren kan tilbageholde den form for stigning, vi tror, vi har brug for. Men gå ikke til afguder. De hjælper dig ikke. Bliv ved med at tjene og stole på Herren. Og han vil give dig, hvad du har brug for, når du har brug for det. Ikke et øjeblik for sent. Og ikke et øjeblik for tidligt.

kommentar til Salme 4

og når vi taler om ting, der ikke sker for tidligt, er vi nødt til at forklare detaljerne i denne salme. Vi har behandlet overordnede spørgsmål i Salme 4. Lad os nu gennemgå salmen endnu en gang og påpege detaljer, der kan hjælpe os med at forstå salmen bedre.

Salme 4:1

lad os læse Salme 4:1.

“Hør mig, når jeg kalder, min retfærdigheds Gud: du har udvidet mig, da jeg var i nød; forbarm dig over mig og hør min Bøn.”

lad os tænke lidt mere om billedet i dette vers. David ser sig selv som en, der var i et stramt sted. Bogstaveligt. Han var i nød – som igen kan oversættes som”snæverhed”. Han følte sig presset på en eller anden måde. Er det ikke interessant? Han oplever en tørke sammen med resten af Israel. Han lider behov og mangel på materielle bestemmelser. Når penge er svære at komme forbi for os, siger vi ikke noget, som om vi føler os klemt? Eller hvad med denne sætning – “penge er lidt stramme lige nu”. Det er præcis, hvad David siger her. Han er på et stramt sted med materielle bestemmelser. Og alligevel vil Herren udvide ham. Herren vil få ham til at udvide eller øge eller bugne midt i hans stramme prøve.

Salme 4:2-5

og denne overvejelse af Guds udvidelse af den retfærdige David fører David til en inderlig formaning til sine landsmænd, der tilsyneladende ikke handlede meget retfærdigt og vendte sig til afguder for deres stigning.

“o I menneskesønner, hvor længe vil I gøre min Herlighed til Skam? hvor længe vil I elske Tomhed og søge efter leasing? Selah. 3 Men vid, at HERREN har udskilt den gudfrygtige for sig selv; Herren vil høre, når jeg kalder på ham. 4 stå i ærefrygt, og synd ikke: kommunisere med dit eget hjerte på din seng, og være stille. Selah. 5 bring Retfærdigheds ofre, og stol på Herren.”

Hvad skal svaret være på spørgsmålene i Salme 4:2? Ville vi forvente, at Afgudsdyrkerne reagerer med noget som “godt, bare lidt længere” eller “Nå, jeg har til hensigt at fortsætte med at gøre disse ting.”Nej, Jeg tror, at hvis Afgudsdyrkerne ville have hørt de stillede spørgsmål på denne måde, ville de have set de åbenlyse fejl i deres tænkning. Jeg mener, hvem synes det er en god ide at gøre noget herligt – som Herren – til noget skammeligt – som et stykke træ, som man bøjer sig ned til? Hvem synes, det er en god ide at elske værdiløse ting? Hvem synes virkelig, det er en god brug af ens tid til at forfølge “leasing” eller bedrag? Det gør ingen. Det er ligesom-Kom nu fyre! Kan du ikke se den fuldstændige tåbelighed ved at vende sig fra Gud til afguder for at opnå det, som kun Herren kan give dig?

så nu da David får Afgudsdyrkerne til at se deres dårskab, råder han dem til at ændre deres kurs. Forresten, finder du nogensinde dig selv at konfrontere dine fjender i dit sind og hjerte? Føler du dig nogensinde lidt flov over at gøre det? Spekulerer du på, om det er ugudeligt? Det kan helt sikkert blive ugudelighed. Men David Her gør det, og det bliver modelleret for os som en måde at mestre en krise, der er ret universel – ikke har nok materiel bestemmelse. Så, alligevel, er du velkommen til at henvende dig til dem, der bekymrer dig i dit hjerte, når du børster tænder eller hvad som helst andet! Det kan hjælpe dig med at mestre den krise, de forårsager i dit liv.

så alligevel, her er hvad David minder disse Afgudsdyrkere om. Herren har sat den gudfrygtige mand til side for sig selv. Herren har en særlig plads i sit hjerte for den mand, der er gudfrygtig. Dette ord oversat “gudfrygtig mand” er relateret til CHESED – loyal Pagts kærlighed. De gudfrygtige-de retfærdige-har oplevet Guds venlige loyale kærlighed, og de vender sig om og udtrykker den til andre. Gud hører sådan en person, når han kalder. David var sådan en person. Og Gud hørte ham. Og det er problemet med disse Afgudsdyrkere. De bliver ikke hørt af Herren. Hvorfor? Fordi de ikke vil omfavne Guds loyale Pagts kærlighed. Deres liv er blottet for sådan kærlighed i deres egne hjerter. Og så jager de efter afguder, der ikke kan gøre noget for dem.

så disse fyre er bare håbløse, tror jeg. Nej, ikke rigtig. David leder dem til at vide, hvordan de kan afhjælpe denne situation. Hvordan skal disse Afgudsdyrkere reagere på denne nyhed om, at det, de laver, er helt ubrugeligt? De skal stå i ærefrygt og ikke synde. Udtrykket ” stå i ærefrygt “er bogstaveligt talt”skælve”. Denne rysten kan indikere, at den, der ryster, er vred i nogle sammenhænge. Men i dette tilfælde tror jeg, at David ikke råder Afgudsdyrkerne til at være vrede. Han fortæller dem at ryste af frygt. Hvorfor? Fordi de lige nu erkender, at de har fornærmet den eneste sande og levende Gud. De har været helt forkerte om, hvordan man nærmer sig at nå materielle bestemmelser. Idoler har ingen magt. Og så er de nødt til at frygte og stoppe deres Synd – stoppe deres afgudsdyrkelse.

nogle gange i Det Gamle Testamente er onde mennesker afbildet som at planlægge onde ordninger i deres senge. Men David befaler disse mænd – hvis de befinder sig i sengen, de bedre ikke klække onde planer. De bedre tale tingene over med sig selv og genoverveje deres valg. Synd ikke. Vær stille, fortæller David dem.

og i sidste ende burde de ikke ofre til falske guder – til dæmoner. De burde bringe ofre til Herren. Og det er ikke den blotte form for at ofre et offer, der behager Herren. Herren ønsker retfærdige ofre. Dem, der er gjort rigtigt – med rene hænder og et rent hjerte. Ikke med hænder, der udgyder uskyldigt Blod. Og i sidste ende – selv i Det Gamle Testamente – krævede Herren, at mænd stoler på ham. Offer uden tillid var en fornærmelse mod HERREN. Han ville have begge dele.

Salme 4:6

og alligevel var der på nuværende tidspunkt i denne salme mange, der søgte afguder til hjælp med denne tørke. David vidner — ” der er mange, der siger, Hvem vil vise os noget godt?”

det er som om Afgudsdyrkerne forsøger at retfærdiggøre deres troløse handlinger. De går rundt og siger-godt, vi prøvede Herren. Men han arbejder ikke for os længere. Han sender ikke regn. Vi har brug for regn. Og så hvis vi ikke får lov til at søge Ba ‘ al om hjælp – hvem skal så hjælpe os? Vi sulter! Vi dør! Hvad er løsningen?

her er hvad David foreslår. Han beder til Herren. Dette er hans bøn til Herren. Og samtidig er det et eksempel for Afgudsdyrkerne på, hvad de skal forfølge. Han siger: “Herre, løft dit Ansigts Lys over os.”Denne formulering skal minde os om tallene 6:22-27. David bruger det, vi kalder en hentydning – en indirekte henvisning til noget. I dette tilfælde kalder David på den præstelige velsignelse i nummer 6. Lad mig læse det for dig.

“Og Herren talte til Moses og sagde: 23 Tal til Aron og hans Sønner og sig: på denne vise skal I velsigne Israeliterne og sige til dem: 24 Herren velsigne dig og vogte dig: 25 HERREN lader sit ansigt skinne over dig og være dig nådig: 26 HERREN løfter sit ansigt over dig og giver dig fred. 27 og de skal lægge mit navn på Israeliterne, og jeg vil velsigne dem.”

sådan! Det var, hvad disse Afgudsdyrkere havde brug for. Det var, hvad David havde brug for. Disse mennesker havde alle brug for Guds velsignelse. Ikke den formodede velsignelse af afguder. De havde brug for Herren til at velsigne-og Herren til at holde-Og Herren til at skinne – og Herren til at være nådig – og Herren til at løfte – og Herren til at give fred-og Herren til at velsigne. Idoler vil ikke gøre det. Israel havde brug for Herren. Og så beder David om, at Herren virkelig vil gøre dette for sit folk.

Salme 4:7

og på samme tid er David fyldt med fred, at Gud vil give ham al den stigning, han har brug for. Han vidner: “du har lagt glæde i mit hjerte mere end i den tid, hvor deres majs og deres vin voksede.”Kilden til glæde for dem, der ikke kender Herren – Det er ting. Majs / mad, vin / drikke, penge, tøj, huse, jord, køretøjer, hvad som helst andet. Og det er omfanget af det. Når disse ting passerer – eller i dette tilfælde – kommer de aldrig – så forlader glæden også. Men Herren forlader os aldrig, og den glæde, han giver, er uendelig. Og det er bedre end den glæde, som nogen kan udlede af ting.

Salme 4:8

og hvad mere kan salmisten gøre end at prise Herren? Han siger: “jeg vil både lægge mig i fred og sove; thi du, HERRE, lader mig kun bo i sikkerhed.”I Salme 3 sagde David, at han også kunne lægge sig og sove. Men omstændighederne er forskellige her. I Salme 4 flygter David ikke for sit liv og er bange for, at nogen vil dræbe ham. Men hans liv er stadig i fare. Hvis regnen ikke kommer, og han ikke spiser, vil han dø. Men han er bare ikke bekymret for det. Herren – ikke Afguderne-HERREN alene får David til at bo sikkert. Han frygter ikke hungersnød og tørke. Fordi Herren er med ham. Og så kan han prise Herren for at gøre, hvad kun han kan gøre – give stigning for at opretholde Davids liv.

konklusion

så det er Salme 4. Sand vækst kommer fra Herren.

er det din overbevisning? Midt i magre tider-stramme tider, vil du søge HERREN og hans velsignelse og hans foranstaltning? Eller vil du gå sammen med mængden og søge hjælpemidler til at give den stigning, du tror, du har brug for? Herren adskiller det gudfrygtige for sig selv – vidste du ikke det? Og hvis du er en af de gudfrygtige – en, der har oplevet Guds loyale Pagts kærlighed og som et resultat viser den slags kærlighed tilbage til Gud og til andre – hvis det er tilfældet, så ved du, at Herren vil høre, når du ringer til ham og sørger for dig, hvad du har brug for, når du har brug for det. Og han vil give dig glæde, der overgår alt, hvad dette timelige liv har at tilbyde. Så tab ikke søvn i magre tider. Lad HERREN få dig til at bo sikkert.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.